Reizen in Middle Egypt - Reisverslag uit Al Minyā, Egypte van Rinus - WaarBenJij.nu Reizen in Middle Egypt - Reisverslag uit Al Minyā, Egypte van Rinus - WaarBenJij.nu

Reizen in Middle Egypt

Door: Rinus

Blijf op de hoogte en volg Rinus

20 November 2010 | Egypte, Al Minyā

Na een lange dag in bussen, taxi’s en auto’s zijn we weer terug in het dighouse. Een week vakantie in Midden Egypte hebben we achter de rug, met een goed gevoel kunnen we terug kijken op een leuke en interessante – wel, voor archeologen – week in Midden Egypte.
Tot voor kort was Midden Egypte bijna ontoegankelijk voor buitenlandse toeristen. De officiële reden was het gevaar voor de veiligheid van buitenlanders, maar het heeft misschien ook te maken gehad met het weghouden van nieuwsgierige ogen bij het onderdrukken van een islamitische stroming.

Maar goed, het reizen voor toeristen is vrijgegeven en wij hebben er gebruik van gemaakt. Wij zijn Emily, een Canadese collega en ik. Een weekje vrij, met 4 dagen rondtrekken vanuit Sohag en 3 dagen vanuit Minya.
Dit kort verslag gaat met name over het reizen, de heel interessante versalgen van de bezoeken aan archeologische sites volgt binnen 1 of 2 dagen.
We hebben van alles bezocht, van koningsgraven uit 3000 voor Christus tot kloosters uit de 12e eeuw na Christus. Heel gevarieerd, met daar tussendoor bezoeken aan het huidige Egyptische platteland en bijbehorende steden. Dit alles tegen een achtergrond van het Eid el Fitr feest, de formele afsluiting van de Ramadan en een groot feest in Egypte. De meeste mensen hadden een week extra vakantie. Net zoals wij.

Reizen in Midden Egypte betekent wel constante politie controle en begeleiding. Ik heb nog nooit zoveel aandacht van politie agenten gehad. De vraag is alleen of het helpt. De helft van de week, dacht men dat ik Canadees was, vaak was Emily een Nederlands of waren we beiden opeens Duits of Frans. De politie administratie was niet helemaal op orde en ik vraag me af hoe het afloopt. We gingen weg als 2 Canadezen en kwamen terug als Hollanders. Ergens moet er een bel gaan rinkelen. Vervelend was het wel, je rijdt met een politieauto voor je, die bij elk kruispunt zijn sirene aanzet om voorrang te nemen. Volgens mij, vinden mensen dat niet zo leuk. Het vervelendst was dat we naar een terras wilden gaan aan de andere kant van de Nijl om een drankje – geen alcohol, want Midden Egypte ligt droog – te drinken. Echter, er was toestemming van de chef van politie nodig. Die kwam pas na zonsondergang.

We zijn op 12 november met de trein van 22.00u vertrokken uit Cairo, naar Sohag. Vandaag, 19 november, kwamen we met de bus terug in Fayum City vanuit Minya.
Sohag is een heel rustig plattelandstadje, Minya is/leek veel drukker. Dat kan te maken hebben gehad met het Eid feest, want er waren constant mensen op straat, vooral op de boulevard. Heel gezellig, maar wel wat luidruchtig als je kamer grenst aan dezelfde boulevard. Maar om middernacht houdt het op, dus eigenlijk viel het erg mee.
Wel gezellig, hoewel op een bepaald moment je wel moe wordt van de vraag hoe je heet en of je met mensen op de foto wil.

De vakantie was fantastisch, de verslagen komen nog. Qua archeologie is het nu over naar het Neolithische tijdperk. Wordt vervolgd.