Tekenen - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Rinus - WaarBenJij.nu Tekenen - Reisverslag uit Caïro, Egypte van Rinus - WaarBenJij.nu

Tekenen

Door: Rinus

Blijf op de hoogte en volg Rinus

05 November 2010 | Egypte, Caïro

Een kort bericht van een week tekenen en afscheid nemen. Zoals ik vorige week al schreef, ben ik deze week bezig geweest met het tekenen van alle oppervlakken die zijn opgegraven. Dat betekent het oppervlak van de trench op het niveau waarop we zijn gestopt met graven en de aangezichten van alle muren. Tekenen en de andere registraties is belangrijk, omdat we door het graven de situatie hebben vernietigd. Zoals het was, komt het na een archeoloog nooit meer terug.
Het waren dus rustige dagen, met niet veel meer dan het geluid van potlood op papier. Af en toe onderbroken door het geluid van in de wind wapperende tekenvellen.
Woensdagmiddag was ik zover klaar dat ik niet meer het veld in hoef om te tekenen. Nog een half dagje knutselen op kantoor en al mijn tekeningen zijn gedaan.

Donderdag was de dag van afscheid van de fieldschool. ’s Morgens eerst nog gezamenlijk naar het Landbouw museum in Cairo en vervolgens voor de uitreiking van diploma’s naar het hoofdkantoor van de Oudheidkundige Dienst van Egypte. Beter bekend als het SCA, het Supreme Council of Antiquities, dat wordt geleid door de bekende dr. Zawi Hawas.
Het Landbouw museum is een museum van de oude stempel, zoveel mogelijk dingen in een vitrine stoppen als past, met een klein kaartje er bij met wat het mogelijk zou kunnen zijn. En dat dan in 3 talen, vaak verschillend per kaartje. Maar interessant omdat het laat zien wat wij tegenwoordig nog opgraven. Zoveel is er niet veranderd tussen de tijd van de farao’s en zeg 100 jaar geleden op het gebied van de landbouw.

De diploma’s werden uitgedeeld door de 2e man van het SCA. Zawi Hawas was verhinderd. Alle studenten zijn geslaagd en hebben een diploma ontvangen. Wij als supervisors ook. Dus ik ben nu ook gediplomeerd, dat scheelt.